Zerwij z nałogiem już dziś!
Zadzwoń: +48 784 441 285



Jak uzupełnić elektrolity po alkoholu??

Wieczór w gronie przyjaciół zwykle kojarzy się ze spożywaniem alkoholu. To miły dodatek do imprezy, o ile takie trunki pije z umiarem i zachowaniem pewnych zasad. Niestety, wiele osób na drugi dzień przypłaca udane spotkanie towarzyskie fatalnym samopoczuciem, czyli tzw. kacem. Wiąże się ono nie tylko z zatruciem toksycznymi metabolitami etanolu, ale też z powiązanym z nadużyciem alkoholu odwodnieniem, spadkiem poziomu glukozy we krwi oraz zaburzeniami równowagi elektrolitów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Skąd się bierze kac po alkoholu?

Jak wiadomo, alkohol wywołuje w organizmie wiele zmian, których widocznymi konsekwencjami są m.in. utrata zahamowań czy zaburzenia świadomości. Przede wszystkim jednak dochodzi do zakłócenia wielu fizjologicznych procesów – trawienia, krążenia krwi, przewodnictwa nerwowego itd.

Alkohol ulega metabolizmowi w wątrobie. Powstają wówczas substancje o wiele bardziej toksyczne dla człowieka niż sam etanol (m.in. aldehyd octowy). To właśnie one wywołują objawy zatrucia alkoholowego. Ich eliminacja z organizmu zajmuje dużo czasu, ponieważ enzymy powodujące rozpad cząstek alkoholu etylowego mają bardzo ograniczoną wydolność.

Trawienie alkoholu obciąża wątrobę, ograniczając jej wydolność. Metabolity etanolu wymagają dalszego przetworzenia, więc spada też sprawność innych narządów i układów. Spowolniona zostaje m.in. przemiana węglowodanów, co we krwi, która jest dla organizmu głównym źródłem energii.

Pod wpływem alkoholu dochodzi też zmian hormonalnych (związanych głównie z działaniem oksytocyny i wazopresyny), na skutek których nerki wydalają dużą ilość płynu, przy okazji usuwając z organizmu duże ilości niezbędnych mu pierwiastków, np. potasu, magnezu. Następuje szybkie odwodnienie oraz zaburzenie gospodarki elektrolitowej.

Co sprzyja „syndromowi dnia następnego”

Co sprzyja „syndromowi dnia następnego”?

Jeśli pijąc alkohol, dopuścisz do stanu, w którym Twoje nerki przestaną funkcjonować prawidłowo, z Twojego organizmu w krótkim czasie zostanie wydalona znaczna ilość niezbędnych jonów – m.in. sodowych, potasowych, magnezowych, fosforanowych, wapniowych czy wodorowęglanowych. Proces utraty płynów i elektrolitów dodatkowo nasilić mogą nierzadkie w czasie kaca wymioty czy biegunki.

Niedobory elektrolitów po alkoholu są jednym z głównych powodów nieprzyjemnych objawów kaca, takich jak:

  • ogólne osłabienie, uczucie rozbicia,
  • silny ból głowy (ze światłowstrętem, nadwrażliwością na dźwięki),
  • zaburzenia widzenia, równowagi,
  • zaburzenia widzenia, równowagi,
  • skurcze mięśni,
  • nadmierne uczucie senności,
  • problemy z koncentracją, pamięcią.

Powyższe problemy są znacznie bardziej dotkliwe u osób, które cierpią na przewlekłe schorzenia, np. kardiologiczne czy neurologiczne. Dlatego jedną z pierwszych rzeczy, jakie musisz zrobić przy objawach kaca, jest uzupełnienie elektrolitów.

Skąd się bierze kac po alkoholu?

Jak regenerować organizm po spożyciu alkoholu?

Kac po alkoholu to stan, w którym potrzebujesz odpoczynku i uzupełnienia wielu niedoborów. Musisz zadbać o nawodnienie organizmu oraz zjeść posiłek, który pozwoli odtworzyć rezerwy glukozy. Sięgnij przy tym po produkty bogate w antyoksydanty (redukujące szkodliwą aktywność wolnych rodników), np. witaminę C.

Dawki elektrolitów na kaca możesz dostarczyć sobie tzw. domowymi sposobami – pijąc sok pomidorowy czy z kwaszonej kapusty. Źródłem wypłukanych z organizmu pierwiastków mogą być napoje izotoniczne. Na rynku nie brak też gotowych preparatów elektrolitowych. Najczęściej dostępne są w postaci musujących tabletek (do rozpuszczenia w szklance wody).

łym sposobem na dostarczenie organizmowi elektrolitów po alkoholu jest picie wody wysokozmineralizowanej. Powinna ona zawierać minimum 50 mg/l magnezu, 150 mg/l wapnia oraz do 1500 mg/l sodu i chlorków. Napoje służące uzupełnieniu niedoborów elektrolitowych pij w dużych ilościach, ale małymi, regularnie (co około 20-30 minut) przyjmowanymi porcjami.

By szybko zregenerować się po zakrapianej alkoholem imprezie, weź ciepły prysznic, który pobudzi krążenie krwi i udaj się na spacer. Nawet jeśli wydaje Ci się, że nie masz siły na taki wysiłek, odrobina ruchu dotleni Twój organizm, przyspieszy metabolizm i ułatwi wydalenie toksycznych substancji.

Znajomość sposobów na uzupełnienie niedoborów elektrolitów po alkoholu może okazać się bardzo pomocna w kryzysowej sytuacji. Pamiętaj jednak, że najlepszym sposobem na uniknięcie kaca jest picie z umiarem. Jeśli walka z „syndromem dnia następnego” to problem, z którym często się zmagasz, powinieneś całkowicie zrezygnować z trunków zawierających etanol, w czym może Ci pomóc wszywka alkoholowa.


Masz dość? Pragniesz rzucić nałóg alkoholowy?
Potrzebujesz profesjonalnego wsparcia?


Zapraszam do kontaktu! Jestem, by Tobie pomóc.

+48 784 441 285